| 
 
 |  | 2004. XII. 18. Érd, Borgödör
 
      |  | 
       | Írta: | Jo-Ska 2tone |  | Feltöltötte: | Titan 
 |  | Ekkor: | 2004. dec. 24. péntek - 13:08 |  | 
 
 
Beszámoló a december 18-án, Érden megrendezett  ifjúsági rockzenei koncertről.A helyszínen megfigyelést  végzett a Túton fedőnevű ifjúságvédelmi ügynök.
 
 Tisztelt BM! A Kalóz, Ócsi, Titán  becenevű személyekkel már korábban bizalmas viszonyt alakítottam ki, aminek következtében megfigyelésem zavartalanul mehetett végbe.  A Déli pályaudvaron 17 órakor találkoztunk, ahol még megjelent két, addig általam még csak hallomásból ismert személy, bizonyos Ropcsi és Punkah. A társaságba történő beilleszkedésem akadálymentes volt, képzettségem és felkészülésem lehetővé tette az inkognitó fenntartását. A vonat 17 óra 25 perckor indult,  a megfigyeltek csak  formális, mindennapi párbeszédet folytattak, amelybe én is becsatlakoztam . A vonatút egésze alatt rendbontó, társadalomra veszélyes magatartást nem tapasztaltam. A célszemélyek kultúráltan utaztak, nyomát sem mutatva annak, hogy ők a „punk” megnevezésre hallgató  ifjúsági szubkultúra szerves részeit képeznék.
 A vonatút alatt az este megrendezendő koncertről  esett szó ( a Punkah megnevezésű hölgy kivételével a dalaikat  angol nyelven előadó Kernel Panic zenekar tagjai),  illetve a  dalok előadásmódjáról. Az elhangzott kijelentések  azt tükrözték, fellépésük NEM KÖZVETLEN AKCIÓ A DEMOKRÁCIA ELLEN, hanem csak egyszerű „buli.”  Félórás vonatút  után, az állomásról egyenesen  a Borgödör elnevezésű vendéglátó-ipari egységbe mentünk, ahol a megfigyeltek szeszesitalt rendeltek maguknak. A szeszesital fogyasztása nem áll távol a punktól, így egyik célszemély sem veti meg az alkoholt.
 A koncertek kezdéséig további formális, baráti beszélgetések zajlottak le, az alkotmány és a demokrácia rendjét veszélyeztető, felforgató tevékenységet továbbra sem tapasztaltam.
 21 óra magasságában a SAGE zenekar kezdett. Zenéjük rendkívül agresszív és monoton, gyakorlatilag a primitív törzsek harci dalaihoz lehetne hasonlítani, amit  ők maguk hardcore-nak (kemény magnak) neveznek, utalva a zenében rejlő nyersességre és egyszerűségre. A dalokat angolul adták elő, melyek megértése igen sok nehézséget jelentett. A teremben lévő fiatalok, akiknek a kora nem érhette el a 18 évet, táncos, ön- és  közveszélyes verekedésbe és dulakodásba kezdtek, az énekessel együtt skandálva a már általuk feltehetőleg igen jól ismert  bestiális dalokat.
 A fellépésnek helyet adó teremben jelenlevő 20-30 fő szemmel láthatólag jól érezte magát. A dulakodó fiatalok mellett álldogáló idősebbek is fejrázással, bólogatással fejezték ki tetszésüket. A kiabálások és hörgések mellett némelyik dalban dallamokat is felfedeztem, melyből arra következtetek, a zenekar tagjainak zenei felkészültsége igencsak magas.
 A SAGE után állt színpadra a megfigyelés igazi tárgyát képező budapesti Kernel Panic zenekar. Az átszerelés után , a színpadon megjelent formáció dallamos, de gyors zenével szította a hangulatot. A dulakodók száma a többszörösére nőtt, a  harmadik szám után pedig  rendívül állapot alakult ki. Figyelembe véve, hogy a Kalóz becenévre hallgató megfigyelt aktív szemkontaktust folytatott a színpadról, a megfigyelési akció sikere érdekében nekem is be kellett állnom a dulakodók közé, utánozva azok kéz- és lábmozdulatait.  A beilleszkedés sikeresnek mondható, a megfigyeltekben esetleges gyanú nem merült fel. Megjegyezném, hogy a bomlasztó és rendbontó viselkedést a zenekar nem  a költői igényességgel megirt szövegeivel, hanem a zene gyorsaságával és dinamikájával idézte elő az amúgy levegőtlen, zárt térben.
 A soron következő New Fight zenekar produkcióját nem volt lehetőségem behatóan tanulmányozni,  jóllehet zenéjük leginkább a SAGE zenekar zenéjéhez hasonlítható, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy dallamos részeket az énekben nem véltem felfedezni. A dalok szintén angolul hangzottak, a szövegekre csak a  gitáros sátánista, FEKETE SZOMBAT feliratú pólójából következtethetek.
 Az est utolsó fellépője a Yellow Spots zenekar volt, amelynek soraiban két bomlasztó egyed, a magát Aberrált atyának nevező, magát tiszteletesnek és vallási vezetőnek (ezt a megszólítást a rajongóitól is elvárja) kiadó személy, illetve a már jól ismert  Barangó fedőnevű anarchista költő és felforgató kap helyett.
 A zenéjük leginkább a 70-es évek táncdal előadóit idézték, noha  a szövegek nagyfokú ízléstelenségről és trágárságról adtak tanúbizonyságot. Az ő koncertjük rendben zajlott le, a teremben jelenlévő lányok és fiúk kultúráltan táncoltak. Itt jegyezném meg, hogy  a punkra jellemző szexizmus és nemi fertő legkisebb jelét sem tapasztaltam az este folyamán. Egyik punklány sem akart orális szexre kényszeríteni, úgy látszik, a szubkultúra ezen sajátossága még nem honosodott meg hazánkban.
 A koncertek után a Barangó, Titán, Kalóz, Aberrált, Ócsi, Tonyó, Punkah, Ropcsi célszemélyek kisebb-nagyobb társaságokban az állomásra siettek,   ahol Barangó  vezetésével csoportosultak.  Barangó  célszemély a söréből körbekínálta jelenlevőket, bár azok nagykorúságáról nem győződött meg.  A vonatút alatt felforgató magatartása alábbhagyott, a vele történő formális beszélgetésem  költészeti párbeszédbe csapott át . Kelenföld után a múltjáról kérdeztem, az elmondott információk mindegyike megfelel korábbi közléseinek, valamint a célszemélyről készült dosszié adataival való egybevetés során sem tapasztaltam lényeges különbséget. Megtévesztő magatartás gyanúja nem áll fenn. A Déli pályaudvarra történő megérkezés után a társaság négy-öt fős csapatokra szakadt.
 Az a csapat, amelyikbe beépültem , Barangóval közösen vonult tovább . Barangó anekdotákat mesélt, illetve rímeket gyártott („vámosgyörk -- krákog-hörg”). Nem állítom biztosan, de mintha azt mondta volna, legszívesebben kiírtaná a keresztrímeket....
 |  | 
 
 |